Geoblog.pl    marcin954    Podróże    Malbork i nieco dalsze okolice    Gierłoż - ruiny kwatery Hitlera.
2018

Gierłoż - ruiny kwatery Hitlera.

Polska, Gierłoż

Z Kętrzyna do Gierłoży czyli Wilczego Szańca jest raptem 9-10 kilometrów - dojazd jest prosty, jako że są drogowskazy. Pojechaliśmy tam aby zobaczyć jak wyglądają ruiny kompleksu bunkrów, gdzie w lipcu 1944 roku, dokonano najbardziej krwawego zamachu na Hitlera. Znaczy się zbrodniarz przeżył, ale kilku jego towarzyszy zbrodni miało mniej szczęścia.

Kwaterę dla Hitlera zaczęto przygotowywać na jesieni 1940 roku i miało to związek z przygotowywaniem agresji na Związek Sowiecki a sam Hitler 15 listopada 1940 r.,wydał decyzję o utworzeniu kwatery w Gierłoży po wizycie Mołotowa w Berlinie. Sam obiekt budowano dość szybko dzięki istnieniu w pobliżu linii kolejowej Kętrzyn - Giżycko co pozwalało na sprawny dowóz materiałów na miejsce. W tym smutnym miejscu smutny niemiecki dyktator (choć wybrany na wodza wolą wyborców) gościł innych równie smutnych panów jak Benito Mussolini czy rumuński faszysta Jon Antonescu. Kwaterę wysadzono w powietrze w styczniu 1945 r., kiedy to wojska sowieckie zbliżały się do tych okolic a Niemcom nie zależało na udostępnianiu czegokolwiek Sowietom.

W Wolfsschanze będą dostępne trzy szlaki turystyczne - osobiście polecamy czerwony jako w miarę krótki, można także wędrować z przewodnikiem, my jednak nie czekaliśmy i poszliśmy sami. Barak w którym dokonano zamachu na Hitlera znajdował w miejscu oznaczonym cyfrą 3 a sam Hitler mieszkał najpierw w bunkrze nr 6 a potem przeniósł się do bunkra nr 13.

Ogólnie miejsce ciekawe, ale Twierdza Riese - inny przykład niemieckiej aktywności na ziemiach polskich, jest znacznie ciekawsza. Tam byliśmy z Markiem i Grześkiem rok wcześniej, tyle że zdjęć nie bardzo porobiliśmy... Informacja turystyczna jest, wstęp jest płatny, bodajże 6 złotych jeśli dobrze pamiętam.

Marek
Marek - 2018-04-04 20:00
Kwatera to w zasadzie ruiny bunkrów, brak jakiś ciekawszych rekwizytów, wystaw makiet związanych z tym miejscem. Trochę szkoda, można by odtworzyć choć fragment wnętrza bunkra. Ale tez kilka niedużych (ze 2-3?)? pomieszczeń było chyba zamkniętych (można było zaglądnąć trochę przez szpary, barierki więc może były jakieś zdjęcia czy coś, i kilka pojazdów raczej niezwiązanych specjalnie z wilczym szańcem - rosyjski transporter opancerzony, zdaje sie Willys, niemiecki samochód pancerny - może coś jeszcze http://sztabowoz.pl/moje-pojazdy/sdkfz-247-b/)